• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

DokterDichtbij wordt MedGemak

Gemakkelijk contact met uw eigen huisarts

  • Home
  • Over MedGemak
  • Vragen?

Privacy statement Dokter Dichtbij app

Wat is de Dokter Dichtbij app?

De Dokter Dichtbij app (hierna: de app) is een mobiele app voor iOS en Android waarmee u als patiënt op een veilige manier en op afstand kan communiceren met uw huisarts en/of apotheker. Daarnaast biedt de app de mogelijkheid om een deel van uw dossier in te zien, afspraken te maken, medicatie te bestellen en digitale zelftriage uit te voeren. Van bepaalde functies van de app kunt u alleen gebruik maken als uw huisarts en/of apotheker deze aanbieden. Uw huisarts en apotheker bepalen in hun gebruikersportaal welke functionaliteiten voor u beschikbaar zijn. Omdat uw gegevens uiterst gevoelig van aard zijn en dus de hoogste beveiliging genieten, kunt u vertrouwelijke gegevens alleen inzien als uw apparaat gekoppeld is aan uw account van MijnGezondheid.net.

Wie is verantwoordelijk voor het verwerken van uw persoonsgegevens in de Dokter Dichtbij app?

Met de app is het mogelijk om inzage te krijgen in uw medische gegevens zoals beschikbaar bij uw verschillende zorgaanbieders (huisarts en/of apotheker). Elke zorgaanbieder is zelfstandig verwerkingsverantwoordelijke (in de zin van de algemene verordening gegevensbescherming) voor de door haar beschikbaar gestelde persoonsgegevens in de app. Wenst u dus gebruik te maken van uw privacy-rechten of heeft u anderszins vragen over uw persoonsgegevens in de app, neem dan contact op met de desbetreffende zorgaanbieder. Daarnaast biedt de app u de mogelijkheid om afspraken te maken, te communiceren met zorgaanbieders en/of medicatie te bestellen. Deze handelingen vallen onder het medische beroepsgeheim van de door u geselecteerde zorgaanbieder(s). De zorgaanbieder met wie u wenst te communiceren, bij wie u een afspraak wilt inplannen of bij wie u een bestelling wenst te plaatsen, is dan ook de verwerkingsverantwoordelijke. In de app heeft u als enige het totaaloverzicht van uw medische gegevens zoals beschikbaar gesteld door uw verschillende zorgaanbieders.

Wie is de verwerker ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke?

De app is gebouwd door Mendix, in opdracht van de Huisartsen Coöperatie Deventer en Omstreken. Uw gegevens worden opgehaald en opgeslagen via de systemen van PharmaPartners. PharmaPartners is de ICT-leverancier die de systemen Medicom en Pharmacom levert voor uw huisarts en apotheker. In deze systemen beheert uw zorgaanbieder o.a. uw medisch dossier. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen in de app.
Voor het gebruik van digitale zelftriage wordt gebruik gemaakt van de systemen van Moet ik naar de dokter?. Alle gegevens worden anoniem aangeleverd en verwerkt. Uitkomsten van de digitale zelftriage worden niet opgeslagen op uw apparaat.

Functionaliteiten in de app

Afspraken

In de app heeft u de mogelijkheid om een afspraak in te plannen bij uw huisarts. Deze functionaliteit is nadrukkelijk niet bedoeld voor spoedeisende zorg situaties. Neem in dat geval contact op met uw zorgpraktijk of bel 112. Als u een afspraak wilt maken, dient u een medewerker van de praktijk te selecteren, de gewenste duur, dag en tijdstip van het consult en de reden van uw bezoek. Zodra u de afspraak heeft bevestigd worden deze gegevens direct zichtbaar in de agenda van de desbetreffende zorgverlener en uw overzicht. U kunt in dit overzicht tevens terugzien welke afspraken u gepland heeft en welke afspraken u in het verleden gepland heeft. Daarnaast heeft u ook de mogelijkheid om een afspraakherinnering in te stellen.

Medicijnen

Biedt uw apotheek of huisarts de app aan, dan kunt u inzage krijgen in uw medicatiegegevens, alsmede herhaalmedicatie bestellen. Deze functionaliteit is gekoppeld aan het informatiesysteem van zowel uw apotheker(s), als van uw huisarts. Zo krijgt u inzage in de meest recente medicatiegegevens en herhaalrecepten zodat u snel en veilig medicatie kan bestellen. In ‘medicijnen’ kunt medicijnen bestellen. De huisarts of apotheker krijgt vervolgens direct uw bestelling binnen.

Mist u hier informatie, is de informatie onjuist, of heeft u andere vragen of opmerkingen met betrekking tot de in deze functionaliteit getoonde gegevens, neem dan contact op met de desbetreffende huisarts en/of apotheek. Alle communicatie en medicatiebestellingen via de app vallen onder het medisch beroepsgeheim van de desbetreffende apotheker en zijn als dusdanig strikt vertrouwelijk.

Berichten

Hier kunt u online, beveiligd en vertrouwelijk communiceren met uw zorgaanbieder(s). Alle communicatie tussen u en een specifieke zorgverlener is strikt vertrouwelijk.

Welke persoonsgegevens worden er verwerkt door mijn zorgaanbieder via de app?

Dit is afhankelijk van de functionaliteiten die uw zorgaanbieder aan u beschikbaar stelt. Om gebruik te kunnen maken van de app moet u geregistreerd worden in het portaal van MijnGezondheid.net. Standaard (om een account aan te maken en te valideren wie u bent) worden de volgende gegevens verwerkt:

  • NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats)
  • Geboortedatum
  • Telefoonnummer
  • Geslacht
  • Mailadres
  • Uw zorgverleners
  • BSN

Afhankelijk van de beschikbare functionaliteiten en zorgaanbieders worden de volgende gegevens verwerkt:

  • Berichten tussen u en uw huisarts
  • Berichten van uw huisarts
  • Actuele medicatiestatus: de medicijnen die u nu gebruikt en de afgelopen x maanden gebruikt heeft
    • Voorschriften
    • Actuele medicatiestatus: de medicijnen die u nu gebruikt en de afgelopen x maanden gebruikt heeft
    • Afleveringen
  • Afspraakgegevens

De bovenstaande gegevens maken deel uit van uw medische dossier en uw behandeling door uw zorgaanbieder. Hierop zijn de wettelijke eisen van de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst van toepassing. Zo is uw zorgaanbieder wettelijk verplicht om uw dossier 15 jaar lang te bewaren. Mocht u uw account bij MijnGezondheid.net willen beëindigen, neem dan contact op met uw zorgaanbieder. Verwijdert uw zorgaanbieder vervolgens uw account, dan worden de daarin opgenomen medische gegevens binnen een termijn van 3 maanden verwijderd.
Vrijwel alle communicatie en verzoeken die u verstuurt richting uw zorgaanbieder via de app, worden geregistreerd in het informatiesysteem van uw zorgaanbieder (uw dossier). Mocht u vóór het verwijderen van de app gebruik willen maken van u privacy-rechten, zoals het recht op informatie, inzage, rectificatie, verwijdering, beperking, aanvulling, bezwaar of overdraagbaarheid, neem dan contact op met uw zorgaanbieder. Hij/zij zal u verzoek in behandeling nemen en indien nodig PharmaPartners verzoeken om de benodigde technische handelingen te verrichten. Wenst u uw account te verwijderen, neem ook dan contact op met uw zorgaanbieder. Indien u uw account beëindigd worden uw gegevens binnen 3 maanden verwijderd.

Welke persoonsgegevens worden er verwerkt door PharmaPartners via de app en voor welke doeleinden?

Als leverancier van de app levert HCDO gebruikersondersteuning aan aangesloten huisartsen en apothekers. Dit betreft enkel technische ondersteuning bij het gebruik van de app en het oplossen van eventuele storingen. Voor HCDO of haar opdrachtnemers zijn geen vertrouwelijke gegevens inzichtelijk. Binnen de app zelf worden alleen geanonimiseerde storingslogs bijgehouden.
PharmaPartners als ICT-partner van uw huisarts en/of apotheker levert gebruikersondersteuning via haar service desk voor de informatiesystemen. Uw huisarts en/of apotheker kan hen bellen indien hij/zij een vraag heeft of indien zij technische ondersteuning nodig hebben. In sommige gevallen is dossier inzage door de service medewerkers hiervoor noodzakelijk. Zij doen dit enkel indien uw zorgaanbieder hen de opdracht geeft om dit te doen of omdat zij signaleren dat de vertrouwelijkheid, integriteit en/of beschikbaarheid van uw persoonsgegevens anders ernstig in gevaar kan komen. Alle medewerkers van PharmaPartners zijn zich zeer bewust van de gevoeligheid van deze gegevens en bovendien gebonden aan zeer strikte contractuele geheimhouding. Heeft u vragen over de gebruikersondersteuning door PharmaPartners? Neem dan contact op met uw zorgaanbieder.

Dus mijn medische gegevens in de app worden niet met andere partijen gedeeld of voor andere doeleinden gebruikt dan wat in deze verklaring besproken is?

Dat klopt. In de app zelf worden geen medische- of persoonsgegevens opgeslagen. Geanonimiseerde informatie over storingen en het gebruik van digitale zelftriage worden alleen gebruikt door de leveranciers van de app en de functionaliteit om de systemen te verbeteren.
Communicatie via de app met uw zorgverlener valt onder het medisch beroepsgeheim van uw zorgaanbieder en mag als dusdanig niet geopenbaard worden aan anderen. Alleen PharmaPartners als ICT-leverancier kan toegang krijgen tot uw gegevens indien dat noodzakelijk is voor het ondersteunen van uw zorgaanbieder. Uw zorgaanbieder heeft heldere afspraken met PharmaPartners gemaakt over de bescherming van uw privacy.

Heeft u verder nog vragen voor ons?

HCDO heeft een functionaris voor de gegevensbescherming aangesteld die intern toezicht houdt op uw privacy en die u kunt benaderen voor vragen over de app. U kunt onze functionaris voor de gegevensbescherming bereiken door een mail te sturen naar ln.odch@gf.

Primaire Sidebar

Contactgegevens

Chronische Zorg Huisartsenzorg Deventer e.o. B.V.

Nico Bolkesteinlaan 75
7416 SE Deventer
ln.odch@jibthcidretkod

© Copyright 2022 - Dokter Dichtbij | Privacy statement